Prezeráte staršiu verziu KREA webu. Pre nový web si kliknite na www.krea.sk.
@Twitter @Facebook Branding Marketing E-shopy Design Krea

Efektívny a použiteľný design e-shopov a online katalógov

Je dávno známe, že veci okolo nás hodnotíme najprv zrakom a až potom ostatnými zmyslami. Ak zaujme niečo náš zrak, sme ochotní preskúmať objekt záujmu podrobnejšie. Design e-shopov a online katalógov by sa teda mal tiež riadiť podľa tejto zásady. Zaujať, upútať pozornosť zákazníka a podnietiť ho, aby podrobnejšie preskúmal to, čo mu chcete ponúknuť.

Tiež sa vám už stalo, že ste prišli do obchodu, v ktorom bola radosť nakupovať už len preto, že bol príjemne a vkusne zariadený a všetko bolo tam, kde ste to hľadali? Úspešné e-shopy a online katalógy využívajú rovnakú taktiku. Efektívny a účinný design internetových obchodov a katalógov je jedným z podstatných faktorov, či na internetovom trhu uspejete alebo sa zaradíte medzi šedý priemer. Ak si však pod týmto pojmom predstavujete čisto web design, je to neúplná predstava. Vizuál je dôležitý, avšak oveľa podstatnejší je užívateľský komfort, ktorý by mal dobrý design brať v úvahu ako faktor číslo jedna. Úspešný e-shop či katalóg je taký, ktorý nielen predáva, ale zároveň poskytuje svojim zákazníkom pohodlie a komfort, kvôli ktorému sa naň budú radi vracať a uskutočňovať opakované nákupy.

Unikátnosť verzus pohodlie pri nakupovaní

Tak ako pri obliekaní, aj v podnikaní sa snažíme odlíšiť od ostatných okolo nás a pokiaľ je to možné, vyniknúť. Unikátny design odlíši váš e-shop či online katalóg od konkurencie. Pri správnom grafickom spracovaní zároveň podporuje branding vašej značky tak, aby si ho zákazníci ľahko zapamätali a dokázali ho odlíšiť od ostatných. Investícia do unikátneho designu je pomerne nákladná a časovo náročná investícia, no ak nemáte extrémne obmedzený rozpočet a nechcete robiť polovičné veci, oplatí sa doň investovať.

Unikátny dizajn však automaticky neznamená robiť veci inak, ako sú užívatelia zvyknutí. Za dobu od vzniku prvých internetových obchodov boli vytvorené určité štandardné riešenia a funkcie, ktoré nemá zmysel meniť. Donkonca môžeme prehlásiť, že v niektorých prípadoch takéto novátorstvo (ak sa skutočne dobre nepremyslí) môže byť viac na škodu ako na úžitok. Ak si sadnete za volant automobilu, smerovky sú (takmer) vždy ovládané páčkou na ľavo od volantu. Ak by boli niekde inde, nebudete sa v takom aute cítiť komfortne. Dobrý a efektívny design preto kladie v prvom rade dôraz na pohodlie pri nakupovaní. Viac než krásne grafické tlačidlá a bannery je dôležité sústrediť sa na to najpodstatnejšie - aby sa zákazník vo vašom e-shope či katalógu dokázal rýchlo a jednoducho zorientovať a mohol si nakúpiť tovar, o ktorý má záujem.

Detail produktu ako hlavné predajné miesto

Úvodná stránka internetového obchodu či online katalógu by mala zákazníkom dať možnosť rýchlo a jednoducho sa dostať k tovaru, ktorý hľadajú. Nie je však tou najdôležitejšou časťou stránok. Väčšina ľudí vyhľadáva produkty, o ktoré majú záujem, prostredníctvom vyhľadávačov ako Google a vstupnou bránou k vašim produktom môže byť (a väčšinou aj je) ktorákoľvek zo stránok webu. Z tohto dôvodu je veľmi dôležité sústrediť sa kvalitné spracovanie stránok kategórií produktov a najmä detailu produktu. Vo väčšine prípadov si totiž zákazníci pridávajú produkt do nákupného košíka až potom, čo si prezreli jeho detaily a zoznámili sa sním.

Stránka, na ktorej predstavujete produkt by mala poskytnúť zákazníkovi všetky podstatné informácie, ktoré sa daného produktu týkajú. Okrem textového popisu a parametrov je veľmi dôležité sústrediť sa na fotografie, na ktorých si zákazník môže produkt detailne prezrieť. Ideálne je poskytnúť mu nielen fotografie samotného produktu izolovaného na bielom pozadí, ale aj z reálneho použitia. Ak chcete napríklad odprezentovať topánky, je vhodné ponúknuť užívateľom fotografie človeka, ktrorý ich má obuté aby si klient vedel predstaviť, ako vyzerajú v "reálnej prevádzke". Samozrejme, existujú kategórie produktov (napríklad parfémy a podobne), kedy takéto zobrazenie nie je možné, no ak to možné je, určite to zákazníkovi pomôže v procese rozhodovania a podporí obchodnú účinnosť vášho obchodu alebo katalógu.

Dizajn zameraný na cieľovú skupinu

Ak sú vaša cieľová skupina ženy vo veku 40 až 50 rokov s priemerným zárobkom 18 tisíc euro ročne, použiť v rámci grafických prvkov obrázky s mladými modelkami nebude to najrozumnejšie riešenie. Efektívne a rozumne spracovaný dizajn reflektuje a oslovuje cieľovu skupinu, na ktorú je zameraný. Vhodne vybrané ilustračné fotografie alebo bannery dokážu podstatnou mierou ovplyvniť obchodnú úspešnosť vášho obchodu. Pravidelný servis a aktualizácie vašich stránok sú preto nevyhnutným predpokladom pre zvyšovanie obratu a profitu vášho e-shopu či katalógu.

Reklama a marketing ako podmienka úspechu

Tak ako kamenné obchody, aj tie internetové nemajú bez návštevníkov zmysel. Prilákať návštevníkov do vášho obchodu môže okrem vášho osobného odporúčania len premyslená marketingová a reklamná kampaň. Marketing na internete je preto zásadným faktorom, ktorý zabezpečí úspech či neúspech vášho podnikateľského zámeru. Kvalitne a profesionálne spracovaný e-shop design preto musí okrem iného spĺňať všetky predpoklady pre optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO), ktorá s kvalitne napísaným obshahom zabezpečí prísun návštevníkov z výsledkov vyhľadávania. Zároveň je vhodné zvážiť možnosti platenej reklamy na internete, ktorá, použitá rozumne a efektívne, prinesie na váš obchod či katalóg zákazníkov z vašej cieľovej skupiny. Síce sa vraví, že aj zlá reklama je reklama, ale dobrá je lepšia.

Názov a logo Krea je registrovaná ochranná známka spoločnosti KREA SK s.r.o.
Copyright © 2014 KREA SK s.r.o.. Všetky práva vyhradené.
Obchodné podmienky | Mapa stránok | Klientská zóna